30 Mart 2007

4- Hacker'lar: Viral Kültürün "Semantik Gerillalar"ı mı, Enformasyon Toplumunun Veri Hırsızları mı?

Hacker, yarma, kırma, sızma eylemiyle, bir anlamda enformasyon iletim hızını ve dolayısıyla "hızın ekonomi-politiği"ni kesintiye uğratır. Hacker elde ettiği enformasyona bir TV seyircisinden daha çok değer verir. Onun için enformasyona ulaşabilmek, özgürlüktür. Onu özgürlüğünün simgesi olarak kaydeder ve şebeke üzerinden Öteki ile paylaşır.
İletişim teknolojilerinin gelişimi, (sözde) "interaktif" ve mobil televizyona doğru gidiyor. "Infotainement", "Cybertainement" (1) gibi sözcükler, bilgisayar ve iletişim ağı kullanıcılarını değil, bildiğimiz televizyon seyircilerini, o mükemmel, atıl tüketiciler topluluğunu hedefliyor. Ülkemize özgü bir kurnazlıkla, demode bir "herşey üzerinde", düşük CPU'lu anakart, biraz RAM, bir "softmodem", Windows CE tarzı bir portatif işletim sistemi, bir klavye, bir mouse ve bir de 14" monitörden oluşan, ucuz OEM çevre ürünleriyle donatılmış, "bilgisayar olmayan", ama "hem dvd, hem tv, hem müzik seti, hem internet aracı vs." olan ıvır zıvır, gazete promosyonlarında boy göstermeye başladı bile. Yurt dışında da Playstation II geldi geçti, Microsoft "X Box"unun pazarlama faaliyetlerine başladı. Tüm bunları taçlandıracak ve mobil, kablosuz iletişimi ucuzlatıp "kitlelerin erişimine açacak", GSM sektörüyle medyayı buluşturacak olan "WAP" (2) da cabası... Kablo teknolojisi de fiber optiğin egemenliğiyle, özellikle şirket ağlarının bant genişliğini artırarak bu gelişimin altyapısını hazırlıyor. Buzdolabı üstü mini tv/dokunmatik internet kutuları da alışverişi ayağımıza getirecek. Elektronik ticaret televizyon seyircilerini seviyor. Öngörülen gelişme olursa, bilgisayar (ve enformasyon) kullananlar öncelikle şirket çalışanları olacak, gerisi de "eğlenceye dönüşmüş enformasyon"u ve metalaşmış bilgiyi tüketecek.
Hacker'ların uyduları, dolayısıyla televizyon programlarını (bu arada cep telefonlarını da) daha şimdiden kırdıklarını hatırlatalım. Şebekeye açık televizyon kutularını neyin beklediğini siz tahmin edin. Pembe dizinin en heyecanlı yerinde, kızı kimin kapacağına interaktif olarak karar vermeye çalışırken ya da diş macunu seçerken, veledin birinin geçici bir zondan sizi Kropotkin ya da Nietzsche'nin viral etkilerine maruz bırakması çok mümkün.
Şebeke büyüdükçe, popüler ilgi Matrix'e doğru aktıkça, hayatlar giderek daha sanal, alemler daha siber oldukça, efsane virüslerinin de etkisi artıyor. Hacker'lar, neredeyse internet ve diğer şebekelerde olup biten tüm olağandışılıklardan sorumlu tutulmaya başlandı. Son zamanlarda bilgisayarlarımızı vuran virüslerden kaçının bir hacker (-ki hacker özel bir amaçla daha çok bir "worm", yani geçtiği yerde güvenlik delikleri açan bir tür "solucan" kullanır), kaçının bir internet güvenlik ya da anti-virüs uzmanı tarafından ortalığa salındığını biliyor musunuz? (3) Nereden bileceksiniz! Bilemeyiz. Ama genellikle anonim bir hacker'ın suçlandığı elektronik soygunların % 90'ının banka çalışanları ya da yakınları tarafından, sağda solda bulunan hazır programlar ve biraz da "sosyal mühendislik"le (4) gerçekleştirildiği, artık istatiksel bir bilgi.

………… 5

NOTLAR:
[1] Infotainement: Enformasyon-eğlence; Cybertainement: Siber-eğlence
[2] WAP: Wireless Application Protocol / Kablosuz Uygulama Protokolü
[3] Tıpkı AIDS'in ya da özel bir Ebola virus türünün, Afrika'da kurulu bir biyolojik savaş araştırmaları labaratuvarından kaçtığını iddia eden çok sayıda insan olduğu bilgisinin televizyonlardan pek geçmemesi gibi.
[4] Social Engineering: Sosyal Mühendislik. Cracker'ların sıkça kullandığı bu terim, insanları kandırarak şifre, kullanıcı adı vb. bilgileri edinme eylemine verilen addır. Jargon'da, hardware ve software'in yanı sıra bir "wetware" tekniği olarak da anılır. Bkz. "The on-line hacker Jargon File, version 4.1.4, 17 JUN 1999"., Eric Raymond: esr@snark.thyrsus.com
-------------------

Est&Non, Sayı:6, Ekim-Kasım 2000
Nihayeticimdesin.com : http://www.geocities.com/guncelsanat/ou.htm

0 comments: